Uppstart av 50 liters karet… het på gröten ska man va!!


Förlåt!!!!!! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

De senaste… den senaste veckan har jag underhållit mig med att få igång ett akvarium… jag ska ta kort på hur hela inrättningen ser ut, en eller dag! Just nu är det väldigt mörkt, och jag har en usel kamera… eller ja, den duger för att ta bilder i dagsljus… utomhus…

Jag fick för mig att jag hade varit utan akvarium såpass länge, att det nu var dags! Så jag sprang iväg (dum som jag var), det första jag gjorde, när lönen kommit (nej, jag tänker INTE skriva ut summan för detta bygge, för det skulle få vem som helst att tappa andan… dessvärre… men så är det! Tänker inte heller skriva ut antalet fiskar, för då får jag väl jordbruksverket på mig! Men jag kan säga, att jag vill gärna bli av med hälften…) och sprang in för att först leta efter ett akvarium med längden sextio centimeter… för det hade jag redan en ramp till, och alla andra tillbehör också, för den delen! Men, så sprang jag på ett ”nybörjar”-paket, och vrålar ”DEN SKA JAG HA!” till en stackars kvinna i personalen! Från början hade jag tänkt mig ett riktigt psykedliskt akvarium, med mycket onaturliga färger och plastväxter… så blev det icke!! Så vrängde jag på med en påse svart sand, en… ja, det är en svart sten i alla fall… typ kolsten, eller vad det är, den väger inte så mycket som man hade tänkt sig, och två rosenkvarts stenar (tänkte att det skulle vara svart och dramatiskt, och för att lätta upp det hela, slänga ner två ljusrosa stenar! Hade från början INTE tänkt ha någon som helst rot, alls! Det sket sig när jag snubblade över en rot som var alldeles perfekt för detta ändamål! Den fick också följa med!

Vräkte även på mig en massa annat krafs, som skulle kunna tänkas behövas, sen for jag hem, och började med att dra igång hela skiten!

Jag hade tänkt att jag  skulle ha det på mitt ek-barbord, så tänkte jag att jag måste ändå ha något som skyddar det mot väta, och tänkte rosa vaxduk! Gick in på Jysk, och jag kunde för mitt liv inte förstå vilken jävla tur jag hade! För där hängde en rulle, transparent vaxduk! Kunde inte bli mer perfekt! En meter sånt (hade säkerligen räckt med… bra mycket mindre… men, hellre lite i överkant, och möjlighet till spill, än att köpa för lite, och stå där med brevet i skägglådan! (Nu vart allt i väldigt okronologisk ordning… men, men… det är resultatet jag är ute efter.) Tänkte även på att jag kanske skulle ha något att lägga under  akvariet, och kom att tänka på att det finns ”formskurna” skummgummi (sittunderlagsliknande) saker, som är anpassade för ändamålet! Dock när man ser ordet ”formskuret” och ”djuraffär” tillsammans, så brukar prislappen springa iväg, illa kvickt! Så jag införskaffade mig ett stort sittunderlag (visserligen lite tjockare… men vafan… den är så gott som svart, i alla fall) på ÖoB, samt ett par rosa hinkar. Hem och börja göra i ordning vaxduken och sittunderlaget, för att sedan smälla upp akvariet på detta! Sagt och gjort. Vilket tog bra mycket längre tid än vad jag hade förväntat mig. Samt att jag inte alls tänkte så bra, som jag borde ha gjort!

För det första så hade jag räknat med att hela kvällen, och natten, skulle gå åt till detta bygge (vem har inte satt upp ett akvarium, och det dragit ut något hiskeligt på tiden…)! Och att jag skulle få tillbringa resterande dag med att skölja sand, till dess förbannelse! Så skedde icke! Sanden räckte bara med att skölja igenom två gånger, sen var den redo för att slängas ner i karet!

Sen var det dags att installera stenar, rötter, och diverse andra teknikaliteter! Då jag sedan tidigare redan hade två stycken Eheim Aquaball, så tog jag en av dessa istället för det filter som följde med. Inte för att det spelar någon större roll… men jag föredrog ”vattenbollarna” före den fyrkantiga historian som följde med! Doppvärmare följde även detta med! Tänkte då att jag letat reda på allt, förgäves… men jag kommer dit, ska du se!

Och när jag hade placerat ut allt (dum som jag var, så hade jag inte införskaffat mig luftpump och bubbelstenar, redan då, men då jag inte hade planerat in detta, eller ja, jag hade planerat att det fick vänta till nästkommande månad). Vilket är ett ”måste tänka på!” vid installationer av akvarium! Köp precis alla teknikaliteter som du VET att du kommer ha i! (Kommer dit lite senare…), så var det dags att fylla på med vatten! På med locket, och första etappen var klar!

Dagen efter så var jag till Falun, för att kontrollera min tidigare utförda käkoperation (går att läsa om det lite nu och då här…), och där tänkte jag att ”De har ett större Djurmagazin, än här i Mora, och då lär de ha mer växter att välja på!” tänkte jag, och gick dit, rätt omgående, samt att ”Om de har briljanttetror! Då blir det fan i mig ett gäng såna! Första akvariet jag skaffade, hade jag såna i, och de överlevde de första månadernas brutala misshandel av ett sjukt stort antal flyttningar för att hitta den ’perfekta placeringen’, på tok för kallt vatten, och säkerligen precis allt som kan gå fel… återkommande vitapricksjukor, nitrit förgiftning.. jag vet inte allt! Det överlevde de! Så jag provar!”. In och börjar leta växter, och fisk! Ja, alldeles på tok för tidigt för fisk, egentligen! Men det blir såhär, när man är för het på laxtrappan! Växtutbudet, var inte heller det av det större urvalet, men de växter jag hade planerat för, fanns! Där införskaffade jag mig ett några krukor med skruv vallisar (för att dölja filtret… doppvärmaren försökte jag gömma bakom kol-stenen… med ett mer eller mindre lyckat resultat), en liten svärdsplanta (som med största sannolikhet kommer växa sig alldeles för stor, men de ser bra ut, när de är små… och de kan växa ur akvariet… men det gör nog inte så mycket det heller…), några ludwigior (fråga mig fan inte varför… rosabladiga växter, och ett krasst lysrör… INGEN bra kombination! Så de lär väl dö snart, i vilket fall som helst!), och slutligen en liten… planta i mitten, som jag inte vet vad det är, men det jag vet är att de i alla fall klarar av att inte få så mycket ljus (konstigt nog satte jag den mitt i, där det är som mest ljus…). Sen snubblade jag över en sak, som jag för mitt liv inte kunde hålla mig ifrån, från att skaffa! Nämligen en liten bubbelrumpa! Asså, jag vart så kär (stjärtgosse som jag är), så jag var tvungen att ha den (vilket skulle visa sig vara dagens sämsta köp, då den inte fanns med i systemet, när jag sen skulle betala… tog nog över en timme för personalen att hitta den lilla röven, och få in den i systemet). Dock tänkte jag att jag kunde skaffa luftpump, och sådant nästkommande månad (så blev det icke, kan jag meddela…).

Ett stim briljanter, två sticken gibbiceps, ett antal plantor, en burk med ”allt-i-allo”-provstickor, lite mat, plantnäring, och RÖVEN senare, gick jag därifrån… många lappar fattigare! Och åkte hem, för att installera alltihopa!

Ner med växterna, röven, och fiskarna (otroligt nog, så visade inte stickorna, några som helst tecken på varken nitriter eller nitrater, och att vattnet var lagom surt, och lagom mjukt, för att sedermera bli det som jag ville att det skulle bli… ett Sydamerika-inspirerat mikrobiotop… växterna är väl visserligen kanske inte särskilt Sydamerikanska… men vafan…)!

Dagen efter detta, så var det fan i mig dags… IGEN, för att inhandla massa krafs till skiten! Iväg till djuraffären, in och jaga upp samma kvinna, att jaga fisk. Visserligen fick jag mig en liten smäll på näsan, att ”Det kanske INTE riktigt är så lämpligt att skaffa kardinaler det första man gör i ett nystartat akvarium!” Jag dumdristig, och självgod, tyckte att det behövdes lite färg, trots allt! Så hem med fiskarna, en luftpump, ett antal bubbelstenar, och en kran (trodde att slang och backventiler följde med pumpen… men ack så jag bedrog mig på den isen). Beställde även några bågfenciklider, kan inte ha ett sånt här akvarium, utan någon huvudattraktion, då de jävla gibbisarna vägrar visa sig… och varje gång de gör det, så skriker jag så grannarna blir förbannade på mig, bara för att det är så underbart att se dem! Speciellt då de har blivit så jäkla mörka sen jag såg dem i affären… svart sand, gör susen på mörka fiskar!! Men… de syns fan inte något bra alls, därinne! Nåväl, hem och dundra ner skiten. Fick till min fasa se att det inte alls följde med några slangar och skit… så det fick helt enkelt vänta… en dag till!

Ja, var, var jag nu då! Jo, jag hade köpt allt det som saknades (det är fortfarande massa som saknas… men jag kommer dit, såsmåningom!). Slang, backventiler, bubbelsten… och säkert något jag glömt… så var det ÅTERIGEN dags att masa röven hemåt för att smälla ner de sista attiraljerna! …

Väl hemkommen, tryckte jag ner den avlånga bubbelstenen under doppvärmaren, för att jag ville ha en rad med små fina bubblor som dallrade uppåt! Efter att jag hade försökt gömma den slangen, så gott jag kunde… efter att alla vallisar flytt i panik till vattenytan… och efter att jag återplanterat alltihop… så var jag nöjd med att slangen knappast syntes! Likadant med röven! Det tog sin lilla stund, då jag var tvungen att flytta på roten… som givetvis rev upp alla växter den snuddade vid, och alla ludwigior, även dem, flöt upp till ytan. Dessvärre var jag tvungen att flytta på den svarta stenen… och, naturligtvis riva upp några vallisar… till!! Ner med allt IGEN!

Då var allt sånt klart, allt pynteri inuti! Tänkte att jag kunde förbereda en hink med vatten, att byta till morgondagen (upptäckte att alla blubbor virvlade upp allt skräp, så det for in i filtret… mycket behändigt… och att det då inte behövs sugas så mycket på bottnen, till min stora glädje… visserligen har det bara gått en halv vecka med detta kar… men ändå!). Ja, jag gjorde då i ordning en hink med kallvatten, preparerat med diverse smaskigheter, så stoppade jag ner den lilla bubbelstenen i hinken, och sparkade igång luftpumpen som jag hade hängt på en skruv på väggen!

Visserligen märks det när grannarna tvättar, och torktumlar, för det vibrerar i golvet… men den vibration, som uppstod av luftpumpen, den var fan inte att leka med! Det dundrade, och skakade i hela jävla lägenheten! Jag trodde jag skulle väcka alla grannar, inom en radie av hundrafemtio meter, då detta utfördes halv två på natten! Jag förstod inte vad som orsakade denna uppståndelse! Var det pumpen som dundrade för mycket?! Var det alla bubbelstenar?! Jag fattade ingenting, och ville ta livet av mig! Allt annat än trevligt, att få fjorton arga grannar på sig!

Mitt under denna panikartade uppståndelse, upptäckte jag, till min stora fasa, att den långa bubbelsaken som jag skulle ha under doppvärmaren… inte alls bubblade såsom jag ville! I själva verket dundrade det upp pingisbolls stora bubblor, så jag trodde hela bordet skulle braka av bara den anledningen, och drabbas av akut översvämning! Då vart jag ledsen, och ville ta livet av mig… igen! När allt annat hade gått så perfekt, smidigt, och smärtfritt till, och nu detta! Jag trodde jag skulle hamna i en livslång depression!

Först trodde jag att det var för att pumpen vibrerade mot väggen, som orsakade denna enorma vibration (om jag hade haft en Richter… mätare, så hade jag nog fan sprängt fyran direkt!). Men icke! För det skakade exakt lika mycket, fast jag höll i den! Trodde då att det var för att vibrationerna fortplantade sig via mitt skelett, ner i golvet… men icke! Det var inte det heller! För jag provade hänga upp den i ett snöre, den där jävla jordbävningspumpen! Men icke! Det skakade likförbannat i hela jävla lägenheten! Katterna flydde i panik in i sin resväska, och vägrade komma ut därifrån förrän sent nästa dag!

Hängde upp den på skruven på väggen, i snöret, för att se om det hjälpt… inte det heller! Först tänkte jag att snöret var för stumt, och att jag var tvungen att skaffa en som fjädrade! Så jag provade alla möjliga tänkbara lösningar! Inget hjälpte! Så jag rev ur allt, från akvariet, och hinken, för att sen skita i att ens ha någon luftpump, för, det går inte att ha en sådan, om hela huset ska vibrera sådär! Konstant jordbävning, motsvarande en trea på Richter-skalan! Nej, ut skulle den! Det förbannade aset!

Det var då, jag av någon konstig anledning, upptäckte att när alla bubbelsaker var upprivna… likaså alla växter, rötter, och stenar, så var det inte pumpen som fick hela alltihopa att skaka så frenetiskt! Det måste ha varit någon av de där bubbelstenarna! Tog den lilla stenen, och förde ner den i vattenhinken, och genast började hela lägenheten på att skaka igen!

Hur i hela helvete kan en sån liten sten, tio liter vatten, och lite bubblor, ställa till med något sådant?! Fattade inte ett skit! Så jag fick vacker prutta tillbaka allt… igen… och plantera om allt… igen… och möblera om alla stenar och rötter… igen! Till sist ställde jag hinken på en skumgummimatta, och det slutade vibrera!

Dessvärre, så var bubblorna från den avlånga saken, fortfarande pingisbollsstora, och jag rev upp den återigen (!), och stoppade ner den i hinken, och tänkte att jag då hellre föredrar en liten pelare med små bubblor, än en kaskadblubbare! Sagt och gjort, efter att jag grävt ner ytterligare en slang, i gruset, och återigen dragit upp ett antal plantor, som jag, återigen, fått återplantera… så steg det då en fin pelare med små bubblor! Tittade ner i hinken, och konstaterade att det var lika bra att skita i den där långa jäveln, och skulle till att plocka upp den… då märkte jag att den är beroende av vilken vinkel skiten hade, för att få till den, så gott som, perfekta pelaren! Jag hade äntligen löst mysteriet! Så… here we go again! River upp kuben, tillsammans med ytterligare några nya plantor… och ytterligare en nergrävning… så fick jag äntligen till min ridå! Eller ja, den ser hyfsad ut i alla fall! Inte riktigt såsom jag hade velat, men den duger!

Sammanfattning: Jag hade redan innan grävt ner alla slangar, ett antal gånger, med förödande resultat (vallisar flöt iväg, slangen ville inte gömma sig i sanden och flöt upp… det krånglade bara mest hela tiden!) Att koppla in en slang till röven, var… allt annat än enkelt! För det första så var jag tvungen att flytta precis allt, för att komma åt den, och när jag skulle stoppa tillbaka allt, så vart inget så perfekt som det var innan! Då ville jag ta livet av mig igen… och alla ludwigior flöt iväg! Roten ville inte heller den vara medgörlig, och hamna så perfekt, som den var innan! Nej, nej (kunde ha varit värre dock, det kunde ha varit en sån där stock-sak, som jag fick med mig hem förut en gång… den flöt i fem veckor innan den slutligen sjönk… måttligt roligt!), ommöblering av nästan allt, kändes det som, och allt jobb jag lagt ner innan, var förgäves, och jag ville ta livet av mig!!

Numer så hör jag knappt ens luftpumpen! För den är tämligen tyst av sig! (Däremot så har jag ett mikro-akvarium, som med jämna mellanrum börjar leva om, något så in i helvete…). Ja!

Dagen efter, det vill säga igår, så var det dags att byta vatten första gången… även detta också på tok för tidigt!!! Egentligen! Men jag kunde inte hålla mig.

I samband med detta, slog det slint i skallen… och tankeverksamheten drog igång! Alla akvarister har ett fruktansvärt problem med vattenpåfyllning! Det måste ske långsamt, annars måste man plantera, och möblera om allt… samt plocka upp fjorton fiskar från golvet, som flytt i ren, och skär panik! Fråga mig inte hur, men först tänkte jag att jag skulle skaffa en vattenpump att lägga i hinken, som kunde pumpa upp vattnet… men orka kosta på sig något sådant… så jag tänkte vidare! Hävert… suga ur akvariet… tunn slang… hink… över akvariets vattenyta… lika mycket som jag tog bort. Så jag nöp fast en bit av den luftslang som vart över, i hinken, och ställde den på bordet. Vilket inte var nog högt, då de är ungefär lika höga! Tog min stora kastrull, och ställde hinken på den… inte heller det hjälpte, och jag tog den andra hinken, och ställde den upp och ner… inte heller det räckte! Så jag drabbades av panik, och undrade om jag skulle behöva hälla ur det sista! Icke då, hittade min hunds gamla fodertunna (som assisterat sängbord för mig, den senaste tiden), som var lagom hög, för att ställa hinken på, så allt vatten kunde rinna ner!

Märkte att det kanske inte var så tillrådigt att bara ha en slang, då, det faktiskt vart en ganska bra skjuts på vattenflödet ändå… ”BUBBELSTENEN!” tänkte jag, och körde på den… den spred vattnet fint, och det tog sin lilla stund att fylla på akvariet, men det är ett sånt system som sköter sig självt, och man behöver inte oroa sig för att det blir för mycket vatten… bara man kollar innan så att det blir ungefär motsvarande vattenmängd som kommer i, som åker ur!

Denna taktik fungerar givetvis inte lika bra för större akvarier, då det skulle ta alldeles för lång tid att fylla (om man nu inte har en tank ovanför akvariet, som rymmer motsvarande mängd vatten som man tappat ur), men en hink till detta, är alldeles lagom! Så nu ska jag skaffa en kedja att hänga i taket, borra ett hål i hinken, silikona fast en slang, och sen har jag ett tämligen ”underhållsfritt” akvarium… Jag behöver inte hålla på att hälla och ha mig (vilket är nog så jobbigt, samt att jag minskar risken för spill… då det faktiskt är ett ekbord!)

Jag är hemskt ledsen… men jag förstår mig inte på det här, riktigt… och det går INTE ALLS som jag vill, att det ska göra, denna dag! Men, du märker vilka bilder som är i vilken turordning! Ju mer saker det blir, desto längre in i processen kommer du. Är det inget på locket, och inget levande inuti, så är det första etappen. Andra etappen har ett paket med rosa servetter med vita prickar på sig, och sista etappen har även två högtalare, och fiskmat på sig! Den fjärde etappen kommer det luft ur röven! Är inte riktigt klar än, och det blir när som gråna bögfencikliderna flyttar in! Det ska vara sista steget! Sen får det fan inte plats mer! Varken växter, djur eller dekorationer!

I framtiden, ska jag även byta ut locket, så det blir öppet istället, samt att jag hade tänkt göra en ekhylla att ha ovanför, som agerar ljusramp (hade tänkt mig två stycken T-femmor á tjugofyra Watt var… har fått höra att det lär räcka…), både dags och nattbelysning! Så jag har något att glutta på om nätterna, när jag inte kan somna! Höhö…

NEJ, nu vart allt alldeles för sent, så nu ska jag fan sova… eller något!!

(18 bilder…)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Published in: on 30 maj, 2010 at 04:56  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ballevalle.wordpress.com/2010/05/30/uppstart-av-50-liters-karet-het-pa-groten-ska-man-va/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar